Apr 17, 2009

Babies also know the differences!!!







وقتی برای مرده ها هم تبعیض قائل می شوند!

عکس مربوط به سوزاندن جسد یک زن فقیر در کنار خیابان است. به علت نداشتن مواد آتش زای مرغوب، جمجمه این زن باید ساعت ها در آتش معمولی بسوزد تا خاکستر شود.

دوست عزیزم که به تازگی از سفر شبه قاره هند برگشته می گفت در هندوستان برای سوزاندن اجساد نیز بین مرده ها تبعیض قائل می شوند. مرده هایی که پولداتر و متعلق به طبقات بالا و مرفه جامعه می باشند، اجسادشان با حضور اقشار مختلف طی آیین تشریفاتی خاص و با استفاده از شاخه های گل و چوب های گران قیمت، مواد آتش زای خوشبو و معطر و در مکانی مجلل سوزانده شده و آنگاه خاکستر اجساد آنها تا مدتها در بسته های ویژه نگهداری می شود. اما مرده هایی که از طبقات پایین تر و فقیر جامعه می باشند، اجسادشان در تنهایی و با استفاده از چوب های معمولی و مواد سوختنی خام و دود زا در کنار رودخانه ها و یا خیابانها به آتش کشیده می شوند و خاکسترهای اجسادشان نیز مشتری جزء باد! ندارد.

براستی داستان آدمی عجیب داستانی است. تبعیض! آنهم پس از مرگ. گفتم خدایا! نکند این داستان یک جایی همین نزدیکی ها به نحوی دیگر اتفاق می افتد. انسانی که مرد چه فرقی می کند که جسدش با شاخه های گل زنبق سوزانده شد و یا با چوب درخت بید! چه فرقی می کند بدنش با عطر فرانسوی شسته شود و یا با آب زلال رودخانه؟ و یا پیکرش در قطعه شمالی قبرستان به خاک سپرده شود و یا در قطعه های پایین دست؟ نکند ما هم برای مرده هایی که از طبقات متمول هستند ارزش بیشتری قائل هستیم! نکند جنس کفن مرده هایی که در طول حیاتشان ثروتمند بوده اند از جنس حریر باشد و آنهایی که فاقد پول و ثروت بوده اند از جنس دیگر؟ و نکند قصالخانه های ما دیگر پذیرای مرده های بی کس و کار نیستند!

عقل آدمی را چه شده است؟ ناخودآگاه به یاد این حرف ماکس هورکهایمر در مقاله "عقل علیه عقل" افتادم که می گوید: " فروپاشی بخش عظيمی ‌از بنيان فكري و عقلي تمدن ما تا حدي نتيجه پيشرفت فرهنگ مدرن و خرافه ها و باورهای غلط عقلانیت ابزاری ‌است . ليكن اين پيشرفت خود محصول نبرد بر سر اصولي است كه اينك در شرف نابودي اند..... عقل آدمی دچار نوعي بيماري شده است. هر فرد بهاي دستاوردهاي عظيم صنعت مدرن، فرهنگ سطحی و دون پایه و بهاي رشد خرافه ها و باورهایی غلطی را می‌پردازد كه قاعدتاً بايد در خدمت اومی بود. براستی انسان هرگز چنين بيچاره و فلاكت زده نبوده و تاريخ هرگز چنين سركوب نظاممند و حساب شده‌اي را به خاطر ندارد".