May 13, 2009

بيست میلیون جهانگرد خارجی امسال از مالزی دیدن می کنند

دولت مالزی اعلام کرده که برای سال جاری جذب بیش از 20 میلیون جهانگرد خارجی را در صدر برنامه های خود قرار داده! و با وجود رکود اقتصادی داخلی و خارجی آنرا دست یافتنی می داند.
خبرگزاري برناما (خبرگزاری رسمي مالزي) روز گذشته به نقل از "انگ ين ين" وزیر گردشگری و جهانگردی این کشور نوشت که وزارتخانه متبوع وي همه تلاش و برنامه هاي خود را براي جذب اين ميزان گردشگر خارجي در سال جاري ميلادي به کار خواهد بست تا به این هدف خود نائل آید.
به باور تمامی ایرانیهایی مقیم مالزی وحتی خود مالزیایی، ظرفیت توریسم پذیری این کشور بویژه به لحاظ دارا بودن آثار تاریخی و باستانی و یا مراکز تفریحی وسیاحتی به اندازه یک دهم ظرفیت کشور ما (ایران) نیست، با اینحال این کشور با انواع سیاستگزاریها و برنامه ریزیهای صحیح و دقیق، همه ساله موفق به جذب میلیونها جهانگرد از سراسر جهان شده و در منطقه و بلکه جهان به یک کشور پیشرو و ممتاز در عرصه جهانگردی و گردشگری تبدیل شده است.
جالب آنکه تلاش دولت مالزی برای جلوه دادن این کشور به عنوان یک کشور ایده ال از نظر توریستی به طور شگفت انگیزی با موفقیت همراه بوده و موثر واقع شده است. به طور مثال، شهر به اصطلاح مالزیایی ها بسیار تاریخی!!! این کشور یعنی "ملاکا" دارای آثار باستانی (از جمله یک کلیسا) است که قدمت آن به سختی به حدود 200 الی 300 سال پیش می رسد. ولی تبلیغ "تاریخی بودن" این شهر چنان در گوشه و کنار جهان پیچیده که هرکه نداند فکر می کند سابقه مدنیت این شهر به پنج الی شش هزار سال می رسد (بیچاره آنهایی که فکر می کنند تاریخ یعنی همین 200 یا 300 سال).
از آن جالب تر اینکه مالزی سال گذشته میلادی (2008) آمار بیش از بيست و دو ميليون جهانگرد خارجي را در کارنامه خود داشته و میزان درآمد ناشی از آن را نیز رسما 20 میلیارد دلار اعلام کرده است. گفتنی است دولت مالزی در سال جاری به دلیل بروز بحران مالي و رکود اقتصادي در جهان سقف آرزوهای خود برای جذب 23 میلیون جهانگرد خارجی را در سال جاری کاهش داده است.
اکنون این سئوال وجود دارد که کشور ما با آنهمه ظرفیت در زمینه جهانگردی و گردشگری به چه میزان توانسته است جهانگردان خارجی را جذب و از این راه اشتغالزایی و درآمد زایی کند. به نظر می رسد ضعف برنامه های تبلیغاتی یکی از دلایل عمده این ضعف می باشد.
حداقل تجربه شخصی من در مالزی نشان می دهد که بسیاری از اتباع این کشور و حتی جهانگردان خارجی که به این کشور سفر می کنند، تنها اطلاعاتشان در مورد جاذبه های توریستی ایران شندیده های دست دومی است که از طریق دوستان و یا گاها در اینترنت مشاهده کرده اند. بسیاری از مالزیایی ها که علاقه زیادی به ایران و بویژه مشاهده فصل زمستان و کوههای پوشیده از برف کشورمان را دارند، حتی نمی دانند هواپیمایی جمهوری اسلامی سالهاست پرواز مستقیم بین کوالالامپور و مالزی برقرار کرده و آنها می توانند به راحتی به ایران سفر کنند.
خلاصه کلام اینکه تجربه مالزی در زمینه جذب گردشگران خارجی از بسیاری جهات می تواند الگوی خوبی برای کشورمان باشد. تجربه هایی که در سیاست هایی همچون موارد زیر نهفته است:
1-ارائه گسترده برنامه های تبلیغاتی به زبان انگلیسی، 2- برپایی نمایشگاههای جهانگردی و گردشگری در کشورهای مختلف، 3- ارتباط قوی با شرکت های هواپیمایی خارجی و ارائه پکیج های گردشگری ارزان قیمت در داخل این کشور، 4- شناسایی کشورهای هدف به اقتضاء شرایط زمانی (به طور مثال در سال جاری به علت بروز بحران مالی در غرب این کشور بلافاصله تمامی برنامه های تبلیغاتی جذب جهانگردان خارجی را بر کشورهای شرق آسیا بویژه چین و ژاپن متمرکز کرده است)، 5- استفاده بهینه از ظرفیت بالای اینترنت برای انجام تمامی امور مربوطه به صورت آنلاین (از جمله جابجایی پول، رزرو هتل، خرید بلیط و.. )انتشار بروشورها و پاورپونت های تبلیغی، ارائه پکیج های توریستی ارزان قیمت و ... 6- آموزش نسل جدید و جوان تورگایدهای مجرب و مسلط به زبان انگلیسی، 7- ارائه تخفیف های فوق العاده و باورنکردنی در بازارهای این کشور همزمان با فصل های توریست پذیر (مثل ایام تعطیلات بین المللی و جشن های جهانی مثل سال نو میلادی، ولنتاین و ...) ، 8- تسهیل در صدور روادید و طولانی تر کردن مدت اقامت جهانگردان خارجی در این کشور و بالاخره برقراری ارتباط خوب هرچند ظاهری با دنیا از طریق جذب سرمایه گذاریهای خارجی و نمایندگی بین المللی به طوری که کمتر تبعه خارجی در مالزی می توان یافت که نتواند در مدت اقامتش در این کشور یک رستوران، یک نمایندگی خدمات توریستی و گردشگری ویا یک مرکز خرید و فروش ارز متعلق به کشورش نیابد.