Oct 8, 2009

آمار جالب از تعداد و پراکندگی جغرافیایی مسلمانان در سراسر جهان










روزنامه نیو استریتز تایمزچاپ مالزی در گزارشی از تعداد پیروان دین اسلام نوشت که یک میلیارد و 570 میلیون نفر مسلمان در جهان وجود دارد که این تعداد مسلمان، اسلام را پس از مسیحیت با 2 میلیارد و یکصد میلیون پیرو، در رده دوم بزرگترین ادیان جهان قرار می دهد
بر طبق این گزارش و بر اساس تحقیقی که در طی سه سال گذشته صورت گرفته، جمعیت مسلمانان جهان در حال حاضر بالغ بر یک میلیارد و 570 میلیون نفر است و این بدین معنی است که از هر چهار نفر یک نفر مسلمان است।

"آمانی جمال" یک استاد علوم سیاسی دانشگاه پرینستون بعد از مطالعه این گزارش اعلام کرد که این گزارش ایده کلی "همه مسلمانان عرب هستند و همه عرب ها مسلمان هستند" را باطل می کند.

مقامات پیو (PEW) که کار دشوار تعیین تعداد مسلمانان جهان در 232 کشور و سرزمین را انجام داده اند از روش های گوناگون تجزیه و تحلیل گزارشات سرشماری، جمعیت شناسی و بررسی های جمعیتی استفاده کرده اند.

برخی از نتایج جالب این گزارش به شرح زیر می باشد:

· تعداد مسلمانان آلمان از لبنان، چین از سوریه، روسیه از مجموع کشورهای اردن و لیبی و اتیوپی از افغانستان بیشتر است.

· دو سوم کل مسلمانان جهان در 10 کشور زندگی می کنند: شش کشور آسیایی (اندونزی، پاکستان، هند، بنگلادش، ایران و ترکیه) و 4 کشور آفریقایی (مصر، الجزایر، مراکش و نیجریه).

· اندونزی با 203 میلیون مسلمان معادل 13 درصد کل جمعیت مسلمانان جهان را داشته و پرجمعیت ترین کشور اسلامی است.

· جمعیت مسلمانان اروپا 38 میلیون نفر است که 5 درصد کل جمعیت قاره اروپا می باشد.

· آلمان با 4 میلیون مسلمان دارای بزرگترین جمعیت مسلمانان اروپا است.

· بیش از نیمی از 4 میلیون و ششصد هزار مسلمان ساکن در قاره آمریکا در ایالات متحده آمریکا زندگی می کنند و 700 هزار نفر نیز در کانادا.

· 20 درصد کل جمعیت مسلمانان جهان در خاورمیانه و شمال آفریقا و بیش از 60 درصد کل مسلمانان جهان در قاره آسیا زندگی می کنند.

· در میان کشورهای اسلامی، افغانستان کشوری است که بیشترین جمعیت آنها مسلمان هستند. در این کشور 7/99 درصد مردم مسلمانان و تنها ३ دهم درصد آن غیر مسلمان هستند.

· حدود 317 میلیون مسلمان معادل یک پنجم کل جمعیت مسلمانان در کشورهایی زندگی می کنند در آن اقلیت هستند و اسلام دین اصلی آن کشور نیست.

· سه چهارم اقلیت های مسلمان جهان در پنج کشور ساکن هستند: هند (161 میلیون)، اتیوپی (28 میلیون)، چین (22 میلیون)، روسیه (16 میلیون) و تانزانیا (13 میلیون).