Jun 13, 2009

نماز جمعه به سبک مالزیایی ها

روز گذشته سعادتی دست داد تا یک بار دیگر در نماز جمعه یکی از مساجد کوالالامپور شرکت کنیم. البته این بار به اتفاق دو مهمان گرامی که از جمله مسئولان ارشد کشورمان بودند به مسجد ولایه، یکی از بزرگترین مساجد کوالالامپور رفتیم و همراه با مالایی ها در نماز جمعه شرکت کردیم. واقعیت آن بود که پس از پایان دیدار آقای شهنازی زاده، معاون وزیر نفت با داتوک مصطفی منصور، وزیر صنایع و تجارت بین المللی مالزی و در فاصله بین دیدار بعدی ایشان با رئیس شرکت ملی نفت مالزی (پتروناس) که همزمان شده بود با ساعات برپایی نماز جمعه، به پیشنهاد آقای خندق آبادی، سفیر ایران در کوالالامپور، برای اقامه نماز جمعه عازم این مسجد شدیم.

مسجد ولایه از جمله قدیمی ترین مساجد مالزی است که در خیابان "داتو" شهرکوالالامپور واقع شده است. اين مسجد زيبا که به سبک معماري سنتي مسجد عثمان در ترکيه ساخته شده است داراي 23 گنبد مي باشد. همچنین سطح بيروني گنبدها با کاشي هايي طراحي شده به سبک مسجد اصفهان تزیين شده اند.

حوالی ساعت 12 و 45 دقیقه وارد این مسجد شدیم. با هدایت یکی از متولیان مسجد در صف جلو نشستیم. اگرچه به هنگام ورود ما مسجد نسبتا خلوت بود اما به سرعت صف های نماز پر شد. برآورد من این بود که جمعیت بیش از سه الی چهار هزار نفر بودند.

مراسم نماز جمعه با موعظه یک روحانی جوان خطاب به حضار آغاز شد. وی به زبان مالایی صحبت می کرد، اما بر اساس اظهارات بغل دستی من، وی در مورد تفاوت های زندگی دنیوی و اخروی موعظه می کرده است.

با فرارسیدن زمان اذان ظهر، موذن شروع به اقامه اذان کرد. سپس حضار به صورت دسته جمعی اما بدون حضور امام جماعت مسجد دو رکعت نماز خواندند. حقیقتا من متوجه فلسفه این دو رکعت نماز که به صورت دسته جمعی اما بدون اقتدا با امام جماعت مسجد و حتی بدون حضور مکبر اقامه شد، نشدم.

سپس موذن بار دیگر اذان را اقامه کرد. پس از اقامه مجدد اذان، امام جمعه مسجد خطبه های خود را آغاز کرد. هر دو خطبه نسبتا کوتاه و در حد 10 الی 15 دقیقه بود. در خطبه اول، امام جمعه در حالی که ابزاری شمشیر مانند در دست داشت، مردم را به تقوای الهی توصیه کرد. هر دو خطبه نماز جمعه به زبان مالایی قرائت شد، اما از آیه هایی که از قرآن و یا احادیثی پیامبر اکرم (ص) نقل می کرد، مشخص بود بیشتر مسلمان را به تقوای الهی، ترس از خدا و عذاب آخرت دعوت می کرد. خطبه دوم را نیز امام جمعه مسجد بیشتر به دعا در حق مسلمانان و مصون ماندن آنها از شر دشمنان و بلایا اختصاص داد که به صورت پی در پی با "آمین" حضار همراه بود.

پس از خطبه های نماز، امام جماعت مسجد از جایگاه مخصوص ارائه خطبه پایین آمده و به همراه حاضرین در مسجد دو رکعت نماز جمعه را اقامه کرد.

آنچه که بیش از همه در مراسم نماز جمعه توجهم را به خود جلب می کرد، حضور گسترده جوانان و نوجوانان در صفوف نماز بود.

مساله دیگری که کمی برایم جالب بود، سئوال نفر بغل دستی من از یک روحانی جوانتر مسجد بود که آیا با وجود حضور ما سه ایرانی که شیعه بودیم، نماز جمعه آنها باطل نمی شود!؟ که ظاهرا با پاسخ منفی وی مواجه شده بود.

برخی دیگر از مالزیایی نیز از من در مورد ملیت ما و نیز اینکه چرا در این مسجد حضور یافته ایم، سئوالاتی پرسیدند که پس از توضیحات من در مورد ایران و مسئولیت همراهانم ابراز شگفتی می کردند.

سئوال در مورد انتخابات ریاست جمهوری و اینکه آیا آقای احمدی نژاد بار دیگر رئیس جمهور ایران خواهد شد، از جمله سئوالات بعدی مالایی ها از من بود. یکی از حضار نیز گفت وی دقیقا به خاطر دارد که آقای احمدی نژاد چند ماه پیش در این مسجد حضور یافته و در مراسم نماز جمعه به همراه جمع کثیری از مالزیایی ها شرکت کرده است. همه آنها به نحوی از اینکه مسئولان ایرانی اینهمه به مسائل دینی اهمیت می دهند و به همراه مردم در امور دینی شرکت می کنند، ابراز شگفتی می کردند.