Jun 12, 2009

توریست درمانی؛ طرح جدید مالزی برای توسعه اقتصادی و افزایش درآمد

وزیر بهداشت مالزی از طرح "توریسم درمانی" وزارتخانه متبوع خود با نام Malaysia Health Care برای توسعه اقتصادی و افزایش درآمدهای این کشور خبر داد.به گفته "سری لیوی تیونگ لای"، در عرصه صنعت خدمات پزشکی، بهداشتی و درمانی، تلاش برای یافتن مکان مناسب برای درمان توسط اتباع کشورها در خارج یک پدیده در حال ظهور است که بالقوه توانایی ایجاد تحول عظیم در اقتصاد کشورهای پیشرفته از لحاظ پزشکی و بهداشتی را دارد.

به گفته سری لیوی تیونگ لای، به طور مثال بر اساس گزارش مرکز پزشکی "دلوتی" آمریکا 39 درصد بیماران آمریکایی ابراز علاقه کرده اند که برای درمان بیماری خود، به شرطی که خدمات بهتر و با کیفیت بالاتری دریافت کنند، به کشورهای خارجی سفر کنند.

بر اساس گزارش این مرکز بهداشتی، همچنین در سال 2007 بیش از 750 هزار بیمار آمریکایی برای درمان خود به کشورهای خارجی سفر کرده اند و این درحالی است که پیش بینی می شود این میزان تا سال 2010 به بیش از شش میلیون نفر افزایش یافته که این ه معنی خرج هزینه ای معادل 10 میلیارد دلار می باشد.

وزیر بهداشت مالزی که در مراسم افتتاح پایگاه اطلاعاتی "توریسم درمانی" این کشور سخن می گفت، ادامه داد: صنعت "توریسم درمانی" سالانه از رشد 20 الی 30 درصدی برخوردار است و در این میان کشورهای آسیایی به دلیل پایین بودن هزینه ها نسبت به کشورهای غربی مورد توجه خاص خارجی ها برای پیگیری درمان و مداوای خود قرار گرفته است.

به گفته لیوی تیونگ لای، بر اساس تحقیقات موسسه تحقیقاتی RNCOS ، که از جمله موسسات معتبر در عرصه توریسم درمانی می باشد، درآمد کشورهای جهان از محل توریسم درمانی در سال 2005 بیش از 20 میلیارد دلار بوده است که این میزان سال به سال و به صورت تصاعدی در حال افزایش است.

وزیر بهداشت مالزی با اشاره به اینکه مالزی در سال 2008 در میان پنج کشور اول دنیا از لحاظ مقصد اتباع خارجی برای مداوای خود بوده، تاکید کرد که این کشور نهایت تلاش خود را برای افزایش ظرفیت های بهداشتی، درمانی و نیز ارتقاء خدمات و مراقبت های بهداشتی این کشور به کار خواهد بست تا بتواند میزان بیشتری از جهانگردان خارجی که به دنبال مداوای خود در خارج هستند، جذب کند.

وی در ادامه اضافه کرد که کشورش در سال 2008 میزبان 374 هزار و 63 تبعه خارجی بوده که برای مداوای خود و نیز ادامه درمان خود به این کشور سفر کرده بودند ضمن آنکه میزان عایدی بیمارستان های مالزی از محل درمان این افراد نیز 300 میلیون رینگیت (حدود 90 میلیارد تومان ) بوده است.

گفتنی است پایگاه اطلاع رسانی "توریسم درمانی" مالزی به آدرس www.myhealthcare.gove.my می باشد. همچنین تاکنون 35 بیمارستان این کشور متعهد به ارائه خدمات مربوط به "توریسم درمانی" بوده و بر اساس اعلام وزیر بهداشت و درمان این کشور، خدمات این طرح به سایر بیمارستانها نیز تسری خواهد یافت.