May 19, 2009

گفتگو با پریناز بیوک، برنده مدال طلا و دیپلم افتخار بیستمین نمایشگاه اختراعات مالزی


معرفی مخترعان برتر ایرانی حاضر در بیستمین نمایشگاه بین المللی فناوری، نوآوری و خلاقیت مالزی
پریناز جان سلام، لطفا خودتون معرفی می فرمایید؟
پریناز بیوک هستم. 17 سالمه از تبریز و دانش آموز سال دوم دبیرستان غیر انتفاعی پروین اعتصامی.
شغل پدرتون چیه؟
پدرم کارخونه دارند، کارخونه شکلات سازی.
چه اختراعی تو این نمایشگاه ارائه کردی؟ می شه لطفا در موردش توضیح بدی؟
بله، اختراعی که من به بیستمین نمایشگاه فناوری، نوآوری و خلاقیت مالزی آوردم یک نوع "میکرومانیتور" هستنش که به دستگاه کامپیوتر و پروژکتور وصل می شه و می تونه مدیریت ارائه برنامه ها و داده ها را برای کاربران تسهیل کنه.
می شه بگی مشخصا چه کار بردی داره این اختراع؟
این دستگاه در واقع یک نوع رابط بین کامپوتر و دستگاه پروژکتور هستش که می تونه به کاربر کمک کنه تنها آن دسته از داده هایی که لازم هست را روی پروژکتور نشون بده. به طور مثال در کنفرانس ها و سمینارها این دستگاه کاربرد زیادی داره و می تونه به سخنران کمک کنه که متن سخنرانی و یا مقاله خودشو بدون اطلاعات اضافی روی صفحه پروژکتور به نمایش بگذاره. این دستگاه نیروی مورد لازم خود را از کامپوتر و یا باطری می گیره و با همه نوع ویندوز هم می تونه کار کنه.
چه جایزه ای بردی در این نمایشگاه؟
من برنده جایزه دیپلم افتخار این نمایشگاه را بدست آوردم. همچنین در بخش بین الملل نمایشگاه نیز جایزه ویژه کشور لهستان را بدست آوردم.
از این جایزه راضی هستی؟
آره، به عنوان اولین تجربه ام خیلی عالی بود.
چند سال رو این اختراع کار کردی؟ کی تو را تشویق می کرد و یا هزینه ها را برایت تامین می کرد؟
حدود یک سال تمام روی این اختراع کار کردم. ایده اول را از یکی از معلمان گرفتم. من در واقع به کامپیوتر خیلی علاقه دارم و پدرم و مادرم هم خیلی من را تشویق کردند. تموم هزینه های ان را هم پدرم متقبل شده است.
چطور تو نمایشگاه شرکت کردی؟ کی هزینه ات را تقبل کرد؟
از طریق "بنیان حمایت از نخبگان ایرانی" که من عضو آن هستم از برگزاری این نمایشگاه مطلع شدم. تمامی هزینه های سفر و اقامت چند روزه در مالزی را هم خانواده ام تامین کردند.
چه حرفی با همسن و سالان خودت تو ایران داری؟
به نظر من نوجوانان ایرانی خیلی با استعداد هستند. همین الان مطمئن هستم که در ذهن هر همسن و سال من یک ایده خوب و بکر وجود داره که می تونه به نحوی شگفت انگیز باشه. آنها فقط باید بشینند خوب روش کار کنند و بتوانند ایده خود را عملی کنند. البته کار بسیار سختیه، من اینرو خوب می دانم. خیلی پشتکار می خواد. بخصوص مشکلات مالی مانع بسیار بزرگی.
ان شاء الله که موفق و موید باشی و در نمایشگاههای دیگه هم بتونی جوایز بهتری بدست بیاوری؟
خواهش می کنم. ممنون از لطف شما.