May 20, 2009

گفتگو با نازلی حسین زاده، برنده مدال طلا و دیپلم افتخار بیستمین نمایشگاه اختراعات مالزی


نازلی جان سلام، لطفا خودتون معرفی می فرمایید؟
نازلی حسین زاده هستم. 17 سالمه از تبریز و دانش آموز سال دوم دبیرستان غیر انتفاعی پروین اعتصامی
شغل پدرتون چیه؟
پدرم شغل آزاد دارند.
چه اختراعی تو نمایشگاه نمایشگاه فناوری، نوآوری و خلاقیت مالزی ارائه کردی؟ می شه لطفا در موردش توضیح بدی؟
بله، اختراعی که من به این نمایشگاه آوردم یک نوع "سیستم وایرلس غواصی" هستش که کاربرد زیادی بویژه برای آنهایی که سروکارشون با آب و دریا هست، داره.
می شه مفصل تر توضیح بدی، مشخصا چه کار بردی داره این اختراع؟
ببینید این یک دستگاه کوچکی هستش، تقریبا دو برابر گوشی موبایل، که به زیر شکم غواص وصل می شه سپس از طریق این سیستم می شه غواص را از سطح آب کنترل و هدایت کرد. مثلا کسی که روی آب و یا داخل کشتی قرار داره می تونه جهت یابی کنه، مسیر را به غواص نشون بده و یا بهش بگه که مثلا یک کار خاصی را انجام بده .
یه ویژگی دیگه ای که این سیستم داره اینه که می تونه تصویر غواص را نشون بده و همین طور ضربان قلب و دمای بدن غواص را کنترل و از آخرین وضعیت جسمی وی به طور مداوم اطلاع حاصل کرد.
همینطور این دستگاه یک سیستم هشدار دهنده داره که تا عمق یک هزار متر می تونه غواص را از وجود خطرهایی که در اطرافش وجود داره مطلع بکنه.
چه جایزه ای بردی در این نمایشگاه؟
من برنده جایزه طلا و همچنین دیپلم افتخار این نمایشگاه را بدست آوردم.
از این جایزه راضی هستی؟
آره، چون اولین تجربه ام بود خیلی عالی بود. به خصوص اینکه من تجربه خوبی کسب کردم و می تونم در نمایشگاههای بعدی با آمادگی بیشتری حضور یابم.
چند سال رو این اختراع کار کردی؟ کی تو را تشویق می کرد و یا هزینه ها را برایت تامین می کرد؟
حدود چهار سال تمام روی این اختراع کار کردم. تجربه خیلی خوبی بود. پدرم و مادرم خیلی تشویقم می کردند و تموم هزینه های ان را هم پدرم متقبل شده است.
چطور تو نمایشگاه شرکت کردی؟
از طریق "بنیان حمایت از نخبگان ایرانی" که من عضو آن هستم از برگزاری این نمایشگاه مطلع شدم
چه حرفی با همسن و سالان خودت تو ایران داری؟
ببینید الان تعداد زیادی همسن و سال من در این نمایشگاه حضور دارند. فکر کنم یه بیست نفری هستیک که زیر بیست سال سن داریم و همونطور که دیدید بسیاری از اونها هم مدال بردند. این نشون می ده که جوانهای ایرانی خیلی استعداد دارند. تنها باید راهی پیدا کرد که این استعدادها شکوفا بشه. متاسفانه ما در حوزه ایده باقی ماندیم و کمتر به فکر عملی کردن ایده های خود هستیم. البته خوب مشکلات زیادی هم هست.
چه مشکلی مثلا؟
خب مشکلات زیادند. شما خبرنگار هستید بیشتر از من باید بدونید. دیروز شما از من در پرسیدید که با هزینه چه کسی به مالزی اومید؟ این یک مشکل. ببینید تو همچنین نمایشگاه بین المللی ما با هزینه خودمون اومدیم. هر کدوم از ماها سه میلیون تومان هزینه مان شده که بیاییم مالزی. ولی وقتی با کشورهای دیگه مقایسه می کنم واقعا آدم ...
واقعا چی؟
حالا بماند
برای نمایشگاههای دیگه تو کشورهای خارجی هم برنامه ای داری؟
آره، حتما سعی خواهم کرد با ایده های بهتر و اختراعات بیشتر در نمایشگاههای دیگه حضور پیدا کنم. بالاخره ایران را ما ج.انها باید بسازیم.
آفرین. ان شاء الله که موفق و موید باشی و در نمایشگاههای دیگه هم بتونی جوایز بهتری بدست بیاوری؟
خواهش می کنم. شما هم همینطور.