Jul 2, 2009

پلیس مالزی یک ایرانی شانزده ساله را به اتهام قاچاق مواد مخدر بازداشت کرد

پلیس مالزی یک نوجوان 16 ساله ایرانی و یک جوان 22 ساله پاکستانی را به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر در این کشور بازداشت کرد.

خبرگزاری رسمی مالزی (برناما) به نقل از معاون رئیس پلیس منطقه امپنگ جایای کوالالامپور نوشت که این دو تبعه ایرانی و پاکستانی را در آپارتمان "سری امپنگ"، واقع در خیابان سلیمان کوالالامپور بازداشت شده اند.

امیر الدین جمال الدین همچنین گفته است که در حین این عملیات، پلیس همچنین یازده بسته "حشیش"، دو کیلوگرم مواد مخدر "سیابو" به ارزش 700 هزار رینگیت (266 میلیون تومان)، مبلع 308 هزار رینگیت پول نقد و نیز پنج هزار رینگیت جواهرات از این دو متهم کشف و ضبط کرده است.

به گفته این مقام پلیس مالزیایی این دو تبعه ایرانی و پاکستانی در سال 2004 وارد مالزی شده اند. اما تبعه ایران فاقد ویزای معتبر برای اقامت در این کشور بوده است.

معاون رئیس پلیس منطقه امپنگ جایای تصریح ساخت که این دو متهم در زمان حاضر بر اساس بند 39B قانون مبارزه با مواد مخدر این کشور مصوب سال 1952 تحت بازداشت پلیس می باشند و در صورت اثبات اتهام این دو تبعه ایرانی و پاکستانی آنها با مجارات مرگ روبرو خواهند شد.

این چندمین دفعه است که رسانه ها و مطبوعات مالزیایی از بازداشت اتباع ایرانی به اتهام قاچاق مواد مخدر در این کشور خبر می دهند.

مالزی نسبت به قاچاق مواد مخدر بسیار حساس بوده و قوانین بسیار سفت و سختی در این زمینه، بویژه در ارتباط با اتباع خارجی، اتخاذ کرده است.

این کشور بر روی مهر ویزای اعطایی به اتبا ع خارجی نیز همواره قید کرده که "هرگونه داد و ستد مواد مخدر در مالزی مجازات اعدام دارد".

اولین رئیس جمهور زن آسیا و نماد دموکراسی فیلیپین تصمیم به مرگ گرفت

کرازون آکینو، رئیس جمهوری اسبق فیلیپین روز گذشته تصمیم گرفت که به در مان بیماری سرطان خود از طریق شیمی درمانی و یا هر روش درمانی دیگر پایان دهد. شبکه تلویزیونی خبر آسیا متعلق به سنگاپور، به نقل از سخنگوی رئیس جمهوری اسبق فیلیپین نوشت: خانم کارازون آکوئینو، 76 ساله، مبتلا به سرطان روده بوده و از هفته گذشته در بیمارستانی در شهر مانیل، پایتخت این کشور، بستری شده است.

"دیدی سیتانکگو" همچنین گفته است که خانم آکینو در زمان حاضر از طریق تزریق به خون تغذیه شده و با گذراندن روزهای سخت، با مرگ دسته و پنجه نرم می کند.

خانم آکوئینو که از سال 1986 تا سال 1992 سمت ریاست جمهوری فیلیپین را عهده دار بوده، همچنین به نماد دموکراسی و نیز نماد مبارزه با فساد در فیلیپین مشهور است.

کرازون آکینو نخستین رئیس جمهور زن در تاریخ قاره آسیا و کشور فیلیپین نیز بوده است.

خانم اکوئینو پس از آن مشهور و به سمت ریاست جمهوری فیلیپین برگزیده شد که ترور همسرش، بنیتو آکینو، در سال 1983 توسط عاملان حکومت فردیناند امانوئل ادارلین مارکوس، رئیس جمهوری وقت این کشور، منجر به بروز اعتراضات و تظاهرات خیابان وسیع در شهرهای مختلف این کشور شد.

این اعتراضات که حدود سه سال به طول انجامید، در نهایت منجر به سقوط حکومت خودکامه و دیکتاتوری فردیناند مارکوس و پایان حکومت موسوم به "دست آهنین" وی در سال 1986 شد.

گام های آرام مالزی به سمت تکنولوژی سبز

دولت مالزی اعلام کرده که این کشور برنامه ساخت راکتور هسته ای برای استفاده صلح آمیز از آن را در دستور کار خود دارد.

مطبوعات و رسانه های مالزی همه روزه اخبار و گزارش هایی از فواید و مزایای استفاده از انرژی هسته ای منتشر می کنند که نشان دهنده تلاش دولت این کشور برای آماده سازی افکار عمومی داخلی و نیز ارزیابی واکنش های خارجی نسبت به این مساله است.

دولت مالزی در عین حال به خوبی نسبت به پیامدهای سیاسی روی آوردن به تکنولوژی هسته ای آگاه است و به طور همزمان تلاش زیادی انجام می دهد تا به هیچ عنوان حساسیت کشورهای خارجی از جمله سنگاپور، تایلند و اندونزی در منطقه و آمریکا، ژاپن و اسرائیل در سطح بین المللی را بر نیانگیزد. استفاده دائمی از عنوان "تکنولوژی سبز" و "انرژی پاک" به جای "انرژی هسته ای" و نیز تلاش وسیع برای اقناع افکار عمومی این کشور در مورد فواید و مزایای این تکنولوژی در کنار آغاز دیپلماسی گسترده خارجی برای جلب نظر کشورهای خارجی دوست و نیز سازمان های منطقه ای همچون آ.سه.آن و گروه عدم تعهد از جمله این اقدامات است.

روزنامه استار چاپ مالزی در این زمینه به نقل از وزير آب و انرژی مالزي نوشت که پيش نويس طرح "استفاده از انرژي هسته اي" به زودی در کابینه این کشور مورد بررسي قرار خواهد گرفت و در صورت تایید در کابینه نسبت به آن اطلاع رسانی خواهد شد.

شواهد موجود نشان می دهد که دولت مالزی، بویژه پس از آنکه سال گذشته افزایش ناگهانی قیمت جهانی نفت ضربه مالی و اقتصادی سنگینی به این کشور وارد آورد، به فکر استفاده از انرژی هسته ای برای تامین بخشی از نیاز خود به نیرو و انرژی افتاده و بیش از هر چیز مایل به استفاده از تجربیات کره جنوبی در این زمینه است.

نخست وزیر مالزی در دیداری که اخیرا از کره جنوبی داشته نیز از اشتياق کشورش براي نسخه برداري از کره جنوبي در مسير تاسيس يک راکتور هسته اي در ابعاد کوچک خبر داده و تاکید کرده که توانايي هاي کره جنوبی در زمينه تاسيس و راه اندازي راکتورهاي کوچک هسته اي از ساير کشورها بیشتر است.

در همین راستا نیز وزير علوم، فناوری و نوآوری مالزي قرار است به زودی عازم کره جنوبي شده تا در مورد چشم انداز آتنی همکاریهای دو کشور در زمینه انرژی هسته ای و نیز امضای یک تفاهم نامه در زمینه "ایمنی هسته ای" با مقامات این کشور بحث و تبادل نظر کند.

"ماکسيموس اونگکيلي"، وزير علوم، فناوری و نوآوری مالزي بارها کره جنوبي را يک مدل مناسب استفاده از انرژي هسته اي ناميده که مي تواند به مالزي در رسيدن به اهداف خود به منظور استفاده از انرژي هسته اي کمک کند.

کره جنوبي داراي 20 تاسيسات توليد انرژي هسته اي فعال، 8 نيروگاه در دست ساخت و 10 طرح در حال مطالعه ايجاد تاسيسات هسته اي است و حدود 40 درصد از برق اين کشور توسط انرژي هسته اي توليد مي شود.