Jun 28, 2009

درخواست اوباما از مالزی برای کمک به حل مساله هسته ای ایران و آغاز مذاکره با این کشور

نخست وزیر مالزی گفت "باراک اوباما"، رئیس جمهوری آمریکا در یک گفتگوی تلفنی از وی خواسته تا کشورش به حل مساله هسته ای ایران و نیز آغاز مذاکرات مستقیم این کشور با ایران کمک کند. "نجیب تون رزاق" که با شبکه سه تلویوزیون این کشور سخن می گفت مدعی شد که رئیس جمهوری آمریکا به خاطر جایگاه مالزی در دنیای اسلام و نیز به خاطر روابط دیرنه و خوبی که با ایران دارد، خواستار کمک دولت مالزی برای آغاز مذاکرات این کشور با ایران و نیز حل سایر مسائل فی مابین شده است.

به گفته نخست وزیر مالزی، ایران و آمریکا از سال 1980 و پس از آنکه دانشجویان ایرانی 52 تن از دیپلمات های آمریکایی مقیم این کشور را به گروگان گرفته اند، روابط خود با یکدیگر را قطع کرده و در سال های اخیر نیز موضوع فعالیت های هسته ای این کشور بیشتر به تیرگی روابط آنها دامن زده است.

بنا به اين گزارش، نخست وزير مالزي همچنین خاطر نشان ساخت که رئیس جمهوری آمریکا در این گفتگوي تلفني که جمعه شب انجام شده و به مدت 20 دقيقه طول کشيده، ابراز امیدواری کرده که ایران بر اساس قطعنامه های سازمان ملل عمل کرده و برنامه های هسته ای خود را متوقف سازد.

به گفته وی، رئیس جمهوری آمریکا همچنین از دولت مالزی برای حل بحران هسته ای کره شمالی و ناآرامیها در افغانستان نیز درخواست کمک کرده است.

نجیب رزاق در ادامه تصریح ساخت که وی نیز در اين گفتگو تلفنی مواضع کشورش را در قبال موضوع هسته ای ایران، بحران هسته اي کره شمالي و موضوع افغانستان به اطلاع باراک اوباما رسانده است.

بر اساس اعلام شبکه سه تلویریون مالزي، نجيب رزاق در پاسخ به درخواست باراک اوباما نسبت به آغاز مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا ابراز امیدواری کرده و از آمادگی کشورش برای ایفای نقش بیشتر در این زمینه خبر داده است.

این دومین بار در چند ماه گذشته است که آمریکا به عنوان تنها ابرقدرت جهان برای حل مسائل و بحران های داخلی و خارجی خود از مالزی درخواست کمک می کند.

چند ماه پیش نیز هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجی آمریکا در دیدار با عنیفه امان، همتای مالزیایی خود رسما از مالزی خواست تا تجربیات خود در زمینه "چگونگی عبور از بحران مالی" را در اختیار آمریکا قرار دهد.

اینکه چطور یک کشور کوچک و در حال توسعه مانند مالزی توانسته به موفقیت و جایگاهی در عرصه منطقه ای و بین المللی دست یابد که امروزه آمریکا از این کشور برای حل بحران ها داخلی و بین المللی درخواست کمک می کند، شگفتی هر ناظر داخلی و خارجی را برانگیخته است.