May 28, 2009

خوشحالی تايلندیها از تولد اولین نوزاد خرس پاندا در اين كشور


اولين زايمان خرس پاندا در باغ وحش استان "چيانگ ماي" تايلند باعث خوشحالي مردم و مسئولان حفاظت از حیوانات کمیاب اين كشور شد.

خبرگزاري رسمي تايلند (تنا) در این زمینه نوشت که خرس پاندا مشهور به "لين هوي" روز گذشته (چهارشنبه) در باغ وحش شهر توريستي-تفريحي "چيانگ ماي"، واقع در شمال تايلند، اولين نوزاد خود را سالم به دنيا آورده است.

توليد اولين نوزاد ا"لین هوی" كه خود شش سال پيش از سوي چين و به عنوان سفير دوستي بين دو كشور به تايلند اهدا شده بود، شادي و شعف زيادي در بين مردم تايلند ايجاد كرده است.

از نكات جالب در مدت زمان بارداري و زايمان "لين هوي" اين است كه نتايج آزمايشات پزشكي كه اوايل ماه جاري ميلادي (ماه مه) بر روي "لين هوي" صورت گرفته بود، به هيچ عنوان باردار بودن وي را نشان نداد.

عمل تلقيح بر روي "لين هوي" در تاريح 18 فوريه سال جاري و به صورت مصنوعي صورت گرفته بود.

بر اساس توافقنامه دو كشور چين و تايلند، دولت تايلند موظف است نوزاد لین هوی را پس از 24 ماه به كشور چين مسترد كند.

بيماري ديابت، چالش بعدي آسيا

روزنامه مالزيايي استار در شماره امروز (پنج شنبه) خود بر اساس نتايج يك تحقيق پزشكي نسبت به رشد خزنده بيماري ديابت در كشورهاي آسيايي هشدار داد.

بر اساس يك تحقيق پزشكي كه اخيرا صورت پذيرفته و در ژورنال علمي انجمن پزشكي آمريكا نيز به چاپ رسيده، بيش از 60 درصد از مبتلايان به بيماري ديابت در جهان در كشورهاي آسيايي زندگي مي كنند و اين درحالي است كه روند رشد اين بيماري در اين كشورها نسبت به ساير نقاط جهان نيز بيشتر است.

بر اساس نتايج اين تحقيق در زمان حاضر نزديك به 240 ميليون نفر در جهان از بيماري ديابت رنج مي برند كه با توجه به روند رو به رشد اين بيماري، پيش بيني مي شود تعداد مبتلايان به ديابت تا سال 2025 به 380 ميليون نفر برسد.

با اينجال نكته مهم در نتايج اين تحقيق اين است كه بيماري ديابت در كشورهاي آسيايي، بر خلاف كشورهاي غرب، بيشتر دامن جوانان و نوجوانان و نيز اقشار كم درآمد را گرفته و بسيار خطرناكتر نمايان شده است.

نتياج اين تحقيق كه همچنین نشان مي دهد كه كشورها هند، چين، اندونزي، بنگلادش، مالزي و فيليپين از جمله كشورهايي هستند كه بيشترين تعداد مبتلايان به بيماري ديابت را دارا مي باشند.

به طور مثال در زمان حاضر نزديك به چهل ميليون بيمار ديابتي در هند زندگي مي كنند كه پيش بيني مي شود تا سال 2025 به 70 ميليون برسند. همچنين تعداد بيماران ديابتي در كشور چين 39 ميليون و در كشور بنگلادش نيز سه ميليون 800 هزار نفر ارزيابي شده كه بر اساس تخمين هاي صورت گرفته تا سال 2025 به ترتيب به 59 ميليون و هفت ميليون چهارصد هزار نفر افزايش خواهد يافت.

"فرانك هو" يك استاد بهداشت عمومي دانشگاه هارواد آمريكا مي گويد: بيماري ديابت عموما با بيماريهاي جانبي همچون ناراحتي هاي قلبي، سكته و كم كاري كليه همراه است كه درمان هريك از آنها نيز بسيار دشوار و پرهزينه است.

به گفته اين استاد آمريكايي،بيماري ديابت دلايل مختلفي همچون موروثي بودن، كشيدن سيگار، افزايش وزن و سن، رشد بي رويه شهرنشيني و نيز اختلاط هاي اجتماعي و فرهنگي است كه از كشوري به كشور ديگر متفاوت است. به عنوان مثال، در حالي كه اضافه وزن در كشورهاي اروپايي عامل ديابت نوع 2 محسوب مي شود، اما اين بيماري در برخي از كشورهاي آسيايي همچون ژاپن و پاكستان كه مردمان آنها عموما لاغر اندام هستند نيز به همان ميزان و گاها بيشتر نيز ديده مي شود.

پروفسور فران هو در پايان هشدار مي دهد كه در صورت عدم اتخاذ يك سياست بهداشتي مناسب و قوي و نيز ارتقاء مراقبت هاي بهداشتي از سوي كشورهاي آسيايي ، بيماري ديابت به زودي روند توسعه اين كشورها را با چالش اساسي مواجه خواهد نمود.