Jun 29, 2009

آیا باراک اوباما به مالزی سفر خواهد کرد؟

مطبوعات امروز مالزی در حالی از دعوت نخست وزیر مالزی از رئیس جمهوری آمریکا برای سفر به این کشور خبر دادند که آینده روابط این دو کشور در هاله ای از ابهام قرار دارد.

خبرگزاری رسمی مالزی (برناما) به نقل از نخست وزیر مالزی اعلام کرد که وی در گفتگوی تلفنی اخیر خود با باراک اوباما از وی برای بازدید از مالزی رسما دعوت به عمل آورده است.

بنا به این گزارش، به اعتقاد نجیب تون رزاق، مالزی و آمریکا دیدگاههای مشترک فراوانی در زمینه اصول دموکراسی بویژه در زمینه "مسئولیت پذیری" و "شفاف سازی" دارند و همین امر می تواند زمینه مناسبی برای توسعه همکاریهای دو کشور در آینده باشد.

در همین حال اگرچه نخست وزیر مالزی در پایان این گفتگوی تلفنی نسبت به آینده روابط دو کشور ابراز خوشینی کرده، اما شواهد تاریخی و مروری بر چالش های موجود در روابط دو کشور بویژه در سالهای اخیر نشان می دهد که آینده این روابط همچنان در هاله ای از ابهام قرار داشته و پر فراز و نشیب خواهد بود.

آمریکا همه ساله در گزارش های سالیانه حقوق حقوق بشر خود مالزی را در لیست کشورهای ناقض حقوق بشر و بی توجه به حقوق انسانها بویژه در ارتباط با زنان و کارگران خارجی مقیم این کشور قرار داده و آنرا محکوم می کند.

علاوه بر این، دولت آمریکا و دیگر نهادهای مدنی این کشور همواره از دولت مالزی به خاطر اعمال فشار بر رسانه ها و مطبوعات این کشور و نقض آزادی بیان در قالب "محدودیت در انتشار"، "سانسور و خودسانسوری"، "بازداشت فعالان سیاسی و روزنامه نگاران" و "فیلترینگ وبلاگ های رونامه نگاران وابسته به احزاب اپوزیسیون" انتقاد کرده و این کشور را به دیکتاتوری متهم می کند.

به طور مثال هفته گذشته وزارت امور خارجه آمریکا بدون توجه به اقدامات و تلاش های مالزی در مقابله با قاچاق انسان، این کشور را در لیست سیاه کشورهای بی توجه به قاچاق انسان و مهاجران قرار داد، اقدامی که به شدت مورد اعتراض دولت مالزی قرار گفت.

از سوی دیگر، در مالزی نیز در بین مقامات عالیرتبه این کشور از زمان زمامداری ماهاتیر محمد، نخست وزیر کهنه کار و اسبق مالزی، همواره نوعی بدبینی نسبت به نیات و اهداف آمریکا در قبال این کشور و نیز کشورهای اسلامی وجود داشته است.

بویژه شخص ماهاتیر محمد در بیانیه ها و سخنرانی های خود همواره از اهداف استعمارگرانه آمریکا و اعمال استانداردهای دوگانه از سوی این کشور در قبال کشورهای در حال توسعه بویژه مسلمانان ابراز انزجار کرده و آنرا محکوم کرده است.

کما اینکه اینگونه مواضع بدبینانه پس از ماهاتیر نیز از سوی جانشینان وی همواره دنبال شده به طوری که هرگونه تغییر مثبت در جهت و کیفیت روابط بین آمریکا و مالزی دستکم تا چند سال آینده غیر ممکن به نظر می رسد.

به طور مثال، عبدالله احمد بداوی، نخست وزیر سابق مالزی پس از تجاوز وحشیانه رژیم اسرائیل به نوار غزه، در اعتراض به حمایت های آمریکا از این رژیم گفتگوهای دوجانبه برای امضاء قرارداد تجارت آزاد بین دو کشور را برای مدتی به حالت تعلیق درآورد.

پس از عبدالله احمد بداوی، نجیب تون رزاق، جانشین وی نیز پس از آنکه به طور همزمان از سوی مطبوعات آمریکایی و اروپایی به تلاش برای بازگشت به عصر ماهاتیریسم و دیکتاتوری متهم شد، بلافاصله با صدور اطلاعیه ای دخالت غربی ها در امور داخلی این کشور را محکوم و خاطرنشان ساخت که مالزی یک کشور آزاد و مستقل بوده و اجازه دخالت به دیگر کشورها در امور داخلی خود را نخواهد داد.

نجیب رزاق، در این بیانیه همچنین با تاکید بر حق حاکمیت مستقل این کشور از تفاوت دموکراسی غربی با دموکراسی مالزی سخن گفته و قاطعانه از نوع دموکراسی کشورش به عنوان یک دموکراسی چند نژادی، چند فرهنگی و چند زبانی دفاع کرد.

از سوی دگیر افکار عمومی مالزی نیز در زمان حاضر ظرفیت پذیرش آمریکا به عنوان یک کشور دوست و تغییر نگرش نسبت به این کشور را با توجه به سوابق استعماری آن و نیز حمایت بی چون چرا از رژیم صهیونیستی ندارد. برپایی چندین تظاهرات ضد جنگ و آتش زدن پرچم های این کشور و رژیم صهیونیستی در مقابل سفارت آمریکا در کوالالامپور در زمان حمله اسرائیل به نوار غزه، تحریم بسیاری از شرکت های آمریکایی از جمله کوکاکولا، مک دونالد و دیگر برندهای آمریکایی و استقبال بی نظیر از تشکیل دادگاه مدنی رسیدگی به جنایات جنگی جرج بوش و تونی بلر از سوی ماهاتیر محمد به خوبی موید این ادعا است.

بنا بر این با توجه به شواهد موجود به نظر می رسد هرگونه تغییر مثبت در جهت و کیفیت روابط مالزی و آمریکا در زمان حاضر صد درصد بستگی به تغییر واقعی در بینش و رفتار دولت آمریکا به این کشور به عنوان یک کشور در حال توسعه اسلامی دارد. در غیر اینصورت افسانه بازدید رئیس جمهوری آمریکا از مالزی همانند دعوت دیگر نخست وزیران این کشور از روسای جمهوری وقت آمریکا به زودی به زود به تاریخ سپرده خواهد شد.