Jun 3, 2009

مالزی بیست و یکمین کشور صادر کننده بزرگ جهان شناخته شد

معاون نخست وزیر مالزی گفت این کشور در سال گذشته (2008) بیست و یکمین کشور بزرگ صادر کننده جهان بوده است.

محی الدین یاسین که در حاشیه ششمین کنگره اتاق های بازرگانی جهان در مرکز همایش های بین المللی کوالالامپور با نویسنده این مطلب سخن می گفت افزود: در سال گذشته حجم کل تجارت خارجی این کشور 340 میلیارد دلار بوده است که از این میزان حدود 189 میلیارد دلار صادرات مالزی به خارج و حدود 149 میلیارد دلار نیز واردات مالزی از کشورهای خارجی بوده است.

معاون نخست وزیر مالزی در پاسخ با سئوالم در مورد تاثیر بحران مالی موجود بر اقتصاد این کشور افزود: نمی گویم هیچ تاثیری نداشته، اما ما به خوبی آنرا مدیریت کردیم. به طوریکه صادرات ما در سال گذشته 8/6 درصد افزایش داشته درحالی که واردات ما تنها 3/3 درصد رشد داشته است.

در همین حال نویسنده این مطلب در حاشیه ششمین کنگره اتاق های بازرگانی جهان به یک گزارش جالب دیگر نیز دست یافت و آن اینکه مالزی در رده بندی سال 2009 موسسه سوئیسی "مدیریت توسعه" از لحاظ شاخص "رقابت پذیری" اقتصادی رتبه هجدهم را آز آن خود کرده است. از آن جالب تر اینکه مالزی از لحاظ شاخص "رقابت پذیری" اقتصادی در بین کشورهایی که بیش از 20 میلیون جمعیت دارند، پس از کشورهای آمریکا، استرالیا، کانادا، آلمان و ژاپن در رده ششم قرار گرفته است.

اینکه کشوری همچون مالزی چطور توانسته در مدت کوتاهی پس از استقلال چنین پله های توسعه و پیشرفت را درنوردد، به طور جد جای بحث و سئوالهای زیادی دارد. تجاربی که مالزی در این چند دهه در مورد توسعه، عبور از بحران های مالی و اقتصادی، مبارزه با فقر و تنگدستی، برقراری عدالت نسبی در جامعه چند نژادی و چند ملیتی این کشور کسب کرده اکنون نه فقط مورد توجه کشورهای در حال توسعه، بلکه حتی توجه کشورهای بزرگی همچون ایالات متحده آمریکا را نیز بر انگیخته است. تنها چند هفته پیش بود که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا خواستار استفاده از تجارب مالزی در عبور از بحران مالی موجود شده بود. برای اطلاع بیشتر اینجا کلیک کنید.