Sep 23, 2009

همه مقامات دست به دامان این دختر! پارادوکس از نوع مالزیایی

کارتيکا ساري سوکارنو، مدل سابق مالزیایی که اصرارش بر اجرای حکم شلاق وی سیستم قضایی مالزی را با معضل و حتی یک پارادوکس اساسی مواجه ساخته گفت: شلاق را دوست دارد و قصد ندارد برای تجدید نظر در این حکم اقدام کند.
اين زن مالزيايي در روز 20 ماه ژوئيه از سوي دادگاه شريعت مالزي به اتهام نوشيدن مشروبات الکلي به پنج هزار رينگيت (یک و نیم میلیون تومان) جريمه نقدي و شش ضربه شلاق محکوم شده بود.
از زمان صدور حکم شلاق کارتيکا سوکارنو از سوی دادگاه شریعت مالزی، دهها نفر از مقامات و مسئولان عاليرتبه مالزي، از جمله نجیب تون رزاق، نخست وزير و هشام الدین حسین، وزیر کشور مالزی از وي خواسته اند تا به منظور عدم اجراي حکم شلاق وي، به دادگاه شريعت اين کشور درخواست تجديد نظر ارائه دهد.
این مدل مالزیایی تاکنون این فراخون ها را نه تنها رد، بلکه همچنین تاکید کرده سیل فراخوان ها و واسطه گری ها برای واداشتن وی برای ارائه درخواست تجدید نظر در این حکم آرامش و آسایش را از زندگی وی سلب کرده و وی از این مساله به شدت ناراحت است.
هشام الدین حسین، وزیر کشور مالزی قبل از این گفته بود از آنجایی که این کشور سابقه اجرای حکم شلاق در مورد زنان را ندارد و سوکارنو اولین زنی است که به "شلاق" محکوم شده است، اجرای حکم و چگونگی اجرای آن بسیار دشوار است.
دیگر مقامات مالزیایی از جمله نخست وزیر این کشور نیز معتقدند اجراي حکم شلاق بر روي یک زن وجهه اين کشور را به عنوان يک کشور صلح طلب و ميانه رو در افکار عمومی جهان به شدت مخدوش خواهد کرد.
اما ازهمه مهمتر اینکه بر اساس قوانین قضایی مالزی، اجرای حکم شلاق تنها زمانی قابل اجراست که متهم علاوه بر شلاق دستکم باید به یک تا دو هفته زندان نیز محکوم شده باشد. در غیر این صورت، اجرای حکم شلاق غیرقانونی بوده و قابل پیگیرد قضایی است. حال با توجه به اینکه در حکم محکومیت کارتیکا در دادگاه شریعت هیچ اشاره ای به زندان نشده، سیتسم قضایی مالزی عملا در حالتی از سردرگمی گرفتار شده است.
با توجه به اینکه اجرای حکم شلاق وی یکبار به خاطر آغاز ماه رمضان به تعویق افتاده بود، با پایان یافتن این ماه، این مساله و چگونگی اجرای حکم شلاق بر روی سوکارنو بار دیگر به یک جنجال سیاسی-قضایی در مالزی تبدیل شده است.