May 10, 2009

تولید گسترده "برنامه های دیجیتال" تنها راه مقابله با سلطه اطلاعاتی غرب است


استاد ارتباطات دانشگاه ملي مالزي (يو.كي.ام)مالزی با تاکید بر لزوم تغییر جریان یکسویه اطلاعات از كشورهاي موسوم به غرب و شمال به كشورهاي موسوم به شرق و جنوب، کشورهای اسلامی را به تولید گسترده برنامه های اسلامی دیجتال فراخواند.
پروفسور نوریزان بن عبدالزاق در مصاحبه اختصاصي با نويسنده اين مطلب در مورد "به سوي تدوين يك پارادايم اسلامي از جامعه اطلاعاتي" گفت : با وجود اینترنت و فراهم بودن دیگر زیرساخت های نرم افزاری لازم، سلطه اطلاعاتی غرب همچنان ادامه یافته و هنوز تغییر چندانی در جریان یکسویه بین المللی اطلاعات ایجاد نشده است.
استاد ارتباطات دانشگاه ملی مالزی در ادامه افزود: در زمان حاضر بیشتر برنامه های اینترنتی موجود با محتوای گوناگون اعم از اخبار، سرگرمی و ... در کشورهای غربی فراهم شده و هیچ شکی نیست که آنها ارزش های لیبرالیستی و سرمایه داری را ترویج می دهند.
به گفته این استاد مالزیایی، تنها راه کشورهای جهان سوم ،بویژه کشورهای اسلامی برای مقابله با سلطه اطلاعاتی غربی راه اندازی جنبش تولید "برنامه های اسلامی دیجیتال" است به طوری که بتواند به آسانی در دسترس مسلمانان قرار داشته باشد.
پروفسور نوریزان با انتقاد از توجه بیش از حد کشورهای اسلامی به توسعه زیرساخت ها بدون سیاست گزاری فرهنگی، دینی و اجتماعی مناسب افزود: نگاهی به وضعیت این کشورها نشان می دهد که واردات صرف آخرین فناوری های غربی از سوی دولت های اسلامی نه تنها منجر به توسعه آنها نشده، بلکه بیشتر موجب توسعه شکاف دیجیتال، افزایش بدهی های مالی و در نتیجه ادامه وابستگی آنها به کشورهای سرمایه دار نیز شده است.
عضو کمیته نظارت بر برنامه چشم انداز توسعه مالزی 2020 با بیان اینکه کشورهای اسلامی نه فقط در حوزه اینترنت بلکه در تمامی حوزه های فناوری و اطلاعات از لحاظ پرداختن به مسائل فرهنگی و اجتماعی ضعیف عمل کرده اند، افزود: به طور مثال اکنون تلفن همراه بر خلاف اینترنت از فراگیری بسیاری در بیشتر جوامع برخوردار بوده و در تمامی کشورها حتی در دور افتاده ترین نقاط نیز یافت می شود.
اما متاسفه نگاهی به محتوای برنامه های ذخیره شده در گوشی های تلفن همراه مردم نشان می دهد که انواع و اقسام برنامه های دیجیتال غربی که غالبا ترویج دهنده فرهنگ لیبرالیستی است در آن یافت می شود، اما کمتر اثری از برنامه های اسلامی وجود دارد.
این در حالی است که به گفته وی کشورهای اسلامی می بایست همزمان با واردات فناوری تلفن همراه و توسعه کمی آن، سیاست گزاری فرهنگی از جمله تولید برنامه های اسلامی متناسب با نیاز مسلمانان را نیز مورد توجه قرار می دادند.
این استاد مالزیایی فقدان سواد اطلاعاتی و فناوری در کشورهای اسلامی را یکی دیگر از عوامل تداوم سلطه اطلاعاتی غرب دانسته و برلزوم گسترش سواد اطلاعاتی و فناوری از طریق توسعه آموزش همگانی تاکید کرد.
وی تصریح کرد: اکنون که مسلمان مورد هجمه اطلاعاتی و تبلیغاتی غربی ها قرار گرفته اند، دولت های اسلامی دستکم باید از طریق فراهم ساختن آموزش همگانی افکار عمومی را نسبت به تبعات منفی برنامه های غربی آشنا کنند.
پروفسور نوریزان به برنامه چشم انداز توسعه مالزی 2020 برای دستیابی به "جامعه اطلاعاتی" اشاره و افزود: دولت مالزی در زمان حاضر آموزش همگانی آن لاین از طریق دانشگاههای مجازی و حتی راه اندازی مراکز آموزشی سیار با محوریت اطلاعات و ارتباطات را در صدر اولویت های خود قرار داده است.
وی یکی از تجارب موفق کشورش در این زمینه را راه اندازی پروژه کامونیتی کیتا دانست که در این کشور با استقبال گسترده ای نیز مواجه شده است. به گفته وی کامونیتی کیتا یک پورتال آموزشی اینترنتی است که در تمامی مراکز اینترنتی این کشور بویژه در روستاها قابل دسترسی بوده و افراد می توانند کلیه اطلاعات و نیازهای آموزشی خود در هر زمینه ای را به صورت آن لاین دریافت کنند.
متن كامل اين مصاحبه به زبان انگليسي به زودي بر روي اين وبلاگ قرار خواهد گرفت.