May 16, 2009

استاد مالزيايي: حتي يك رسانه اسلامي موثر، قوي و تاثير گذدار در عرصه بين المللي وجود ندارد

پروفسور محمد سفر هاشم در گفتگوی اختصاصی نویسنده در مورد "به سوی تدوین یک پارادایم اسلامی از جامعه اطلاعاتی" با اشاره به سلطه اطلاعاتی شرکت های چند ملیتی غربی بر فضای رسانه ای جهان گفت: متاسفانه جهان اسلام از فقدان یک رسانه بین المللی قوی و موثر در سطح بین المللی رنج می برند لذا همگرایی این کشورها در این زمینه تنها راه مقابله با جریان بین المللی یکسویه اطلاعات است
استاد ارتباطات بین الملل دانشگاه ملی مالزی با اشاره به وقوع دو جنگ در خلیج فارس در کمتر از دهه و نیز جنگ افغانستان ادامه داد: آنچه در هر سه جنگ روی داد، نه فقط جنگ نظامی، بلکه قبل از آن جنگ اطلاعاتی و روانی غربی ها علیه اسلام و کشورهای اسلامی بود و آنها در این راه بیشترین استفاده را از رسانه های بین المللی خود بردند.
وی با اشاره به نظریه موسوم به "نظریه سی ان ان" تصریح ساخت: بویژه در جنگ اول عراق که تنها تلویزیون آمریکایی سی ان ان مجوز پوشش خبری آن را بر عهده داشت، آنچه که به نمایش داده شد، نه صحنه واقعی جنگ بلکه نمایش به دقت طراحی شده وزارت دفاع آمریکا ، پنتاگون، برای توجیه برنامه های سلطه گرانه و استعمارگرانه این کشور در قالب برنامه های به ظاهر انسان دوستانه و آزادی خواهانه بود.
این در حالی است که به گفته پروفسور محمد سفر هاشم بسیاری از واقعیات مربوط به جنگ از جمله جنایات سربازان آمریکایی در عراق و نیز آزمایش انواع بمب های جدید آمریکایی بر سر مردم عراق نادیده گرفته شده و اندک صداهای تظلم خواهانه رسانه های منطقه نیز به دلایل مختلف ناشنیده ماند.
وی ادامه داد: البته با توجه به مساله مالکیت رسانه های با نفوذ بین المللی از سوی شرکت های سرمایه دار چند ملیتی انتظاری بیش از این نیز نباید از آنها داشت. به طوری که به عنوان مثال 80 درصد رسانه های آمریکا در زمان حاضر از سوی تنها 20 شرکت بزرگ چند ملیتی کنترل می شوند. عمده رسانه های اروپا از انگلیس گرفته تا ایتالیا، فرانسه و آلمان و حتی استرالیا در دستان روبرت مرداک و برلوسکونی، دو غول رسانه ای اروپا است. لذا طبیعی است که این رسانه ها در بهترین حالت نقش سخنگوی روابط عمومی شرکت های صاحبان خود را داشته باشند.
این محقق مالزیایی تنها راه مقابله با سلطه اطلاعاتی غرب و تغییر جریان یکسویه اطلاعات در زمان حاضر را همگرایی کشورهای اسلامی برای راه اندازی یک رسانه بین المللی قوی و موثر دانست که بتواند با پشتوانه این کشورها بتواند صدای امت واحده اسلامی باشد.
وی در پاسخ به سئوال نویسنده در مورد نقش شبکه تلویزیونی" الجزیره" قطر افزود: الجزیره قطر یک رسانه عربی است که در ابتدا و بویژه در جنگ افغانستان به حق خوب عمل کرد. اما متاسفانه به مرور زمان این رسانه نقش و رسالت اصلی خود را از دست داد به طوریکه اکنون به جرات می توان گفت تفاوت زیادی بین محتوای مطالب این شبکه با دیگر همتایان غربی آن از جمله بی بی سی و سی ان ان وجود ندارد.
پرفسور محمد سفر هاشم ضعف عمده دیگر رسانه های کشورهای اسلامی را استفاده آنها از زبان های ملی و قومی دانسته و خاطرنشان ساخت: حتی یک رسانه اسلامی قوی و با نفوذ انگلیسی زبان در بین کشورهای اسلامی وجود ندارد که بتواند نه فقط با دنیای خارج از جهان اسلام بلکه حتی با خود ملل مسلمان ارتباطی قوی، پایدار و استوار برقرار کند.
این در حالی است که به اعتقاد این استاد ارتباطات بین الملل دانشگاه ملی مالزی امروزه با توجه به فراهم شدن بستر برقراری ارتباط وسیع با دنیای خارج از طریق اینترنت کشورهای اسلامی باید بیشترین تلاش را برای شناسایی جهان اسلام و نیز ایجاد یک آلترناتیو جدید برای نظام سلطه موجود انجام دهند.

No comments:

Post a Comment