Jul 2, 2009

گام های آرام مالزی به سمت تکنولوژی سبز

دولت مالزی اعلام کرده که این کشور برنامه ساخت راکتور هسته ای برای استفاده صلح آمیز از آن را در دستور کار خود دارد.

مطبوعات و رسانه های مالزی همه روزه اخبار و گزارش هایی از فواید و مزایای استفاده از انرژی هسته ای منتشر می کنند که نشان دهنده تلاش دولت این کشور برای آماده سازی افکار عمومی داخلی و نیز ارزیابی واکنش های خارجی نسبت به این مساله است.

دولت مالزی در عین حال به خوبی نسبت به پیامدهای سیاسی روی آوردن به تکنولوژی هسته ای آگاه است و به طور همزمان تلاش زیادی انجام می دهد تا به هیچ عنوان حساسیت کشورهای خارجی از جمله سنگاپور، تایلند و اندونزی در منطقه و آمریکا، ژاپن و اسرائیل در سطح بین المللی را بر نیانگیزد. استفاده دائمی از عنوان "تکنولوژی سبز" و "انرژی پاک" به جای "انرژی هسته ای" و نیز تلاش وسیع برای اقناع افکار عمومی این کشور در مورد فواید و مزایای این تکنولوژی در کنار آغاز دیپلماسی گسترده خارجی برای جلب نظر کشورهای خارجی دوست و نیز سازمان های منطقه ای همچون آ.سه.آن و گروه عدم تعهد از جمله این اقدامات است.

روزنامه استار چاپ مالزی در این زمینه به نقل از وزير آب و انرژی مالزي نوشت که پيش نويس طرح "استفاده از انرژي هسته اي" به زودی در کابینه این کشور مورد بررسي قرار خواهد گرفت و در صورت تایید در کابینه نسبت به آن اطلاع رسانی خواهد شد.

شواهد موجود نشان می دهد که دولت مالزی، بویژه پس از آنکه سال گذشته افزایش ناگهانی قیمت جهانی نفت ضربه مالی و اقتصادی سنگینی به این کشور وارد آورد، به فکر استفاده از انرژی هسته ای برای تامین بخشی از نیاز خود به نیرو و انرژی افتاده و بیش از هر چیز مایل به استفاده از تجربیات کره جنوبی در این زمینه است.

نخست وزیر مالزی در دیداری که اخیرا از کره جنوبی داشته نیز از اشتياق کشورش براي نسخه برداري از کره جنوبي در مسير تاسيس يک راکتور هسته اي در ابعاد کوچک خبر داده و تاکید کرده که توانايي هاي کره جنوبی در زمينه تاسيس و راه اندازي راکتورهاي کوچک هسته اي از ساير کشورها بیشتر است.

در همین راستا نیز وزير علوم، فناوری و نوآوری مالزي قرار است به زودی عازم کره جنوبي شده تا در مورد چشم انداز آتنی همکاریهای دو کشور در زمینه انرژی هسته ای و نیز امضای یک تفاهم نامه در زمینه "ایمنی هسته ای" با مقامات این کشور بحث و تبادل نظر کند.

"ماکسيموس اونگکيلي"، وزير علوم، فناوری و نوآوری مالزي بارها کره جنوبي را يک مدل مناسب استفاده از انرژي هسته اي ناميده که مي تواند به مالزي در رسيدن به اهداف خود به منظور استفاده از انرژي هسته اي کمک کند.

کره جنوبي داراي 20 تاسيسات توليد انرژي هسته اي فعال، 8 نيروگاه در دست ساخت و 10 طرح در حال مطالعه ايجاد تاسيسات هسته اي است و حدود 40 درصد از برق اين کشور توسط انرژي هسته اي توليد مي شود.

No comments:

Post a Comment